Še pred slabim desetletjem jih ni bilo, danes pa se prodajajo kot vroče žemljice. Mali športni terenci so hit desetletja, na velikem primerjalnem testu desetih kandidatov pa smo ugotovili, da so med seboj tudi zelo različni in da nikakor niso zgolj modni.
Leta 2010 je na trg zapeljal šaljivo drugačen, majhen, precej neuporaben in drag nissan juke. Tudi poznavalci avtomobilskega trga mu nismo upali pripisati, da bo zasvojil evropske (prek 100 tisoč na leto) in slovenske kupce (tudi prek 500 na leto). Leto pred jukom je na trg zapeljala škoda yeti. Zaradi manj samozavestne pojave in precejšnje prostornosti in uporabnosti, je kupce kradla razred višje. Po merah pa yeti dejansko sodi ob bok juku, tako veliko raznolikost daje ta razred.
Po krajšem zatišju se se njuni tekmeci na trg vsuli leta 2013, lani pa so si mali športni terenci - uradno B SUV - odrezali kar desetino evropskega trga s prodajo 1,2 milijona vozil in kar 38-odstotno rastjo v primerjavi z letom 2014. Kar dobro za začetnike!
Deseterica v primežu sedmih medijev
V velikem primerjalnem testu, do katerega je prišlo na pobudo ustvarjalcev oddaje Volan na kanalu A, k preizkušnji pa smo pristopili še Časnik Finance, revija Avto fokus, Dnevnik in spletni mediji Planet siol.net, avtomobilizem.com in Žurnal, pa smo kandidatom vzeli tudi pravo, ne le tržno, mero in našli res velike razlike med njimi. Obenem smo na temeljiti preizkušnji odkrili doslej neodkrite talente in napake, kar je pač mogoče le ob sočasnem presedanju za volanu vseh primerjanih, ter na koncu s podrobnim ocenjevanjem skupaj določili njihovo vrednost in jih razvrstili od ena do deset.
Na preizkus smo zapeljali deseterico najbolj vročih in v času preizkusa tudi dosegljivih predstavnikov razreda z bencinskimi motorji (ti si pač v tem razredu režejo večji delež kot dizelski): suzukija vitaro, opla mokko, nissana juka, forda ecosporta, mazdo CX-3, škodo yeti, peugeota 2008, renaulta capturja, ssangyonga tivolija in citroëna C4 cactusa.
Cene od 15 do 19 tisočakov
Na kratko, omenjeni avtomobili sodijo v okvire med 4,15 in 4,3 metra zunanje dolžine, s prednjim pogonom in velikim razponom v ceni - med 15 in 19 tisočaki. V primerjalni tabeli smo jih skozi opremo in moči motorjev spravili na isti imenovalec, pridobili podatke o cenah rednih servisov, izračunali tržne cene (upoštevali smo popuste, ki jih je deležen vsak kupec, brez pogoja financiranja), ter začeli meritve.
Meter, slalom in zaviranje
Na prvi postaji v Ljubljani je imel glavno besedo meter, ki se je sprehodil po kabini in prtljažniku ter se posvetil še ergonomiji. Slalom med stožci in zaviranje na AMZS centru varne vožnje na Vranskem sta opozorila na druge vrline in slabosti, predvsem pa na veliko razliko med bratrancema peugeotom 2008 in citroënom C4 cactusom, prvemu v prid, razočaranje nad sicer prepričljivo znamko Ford, a skromnim modelom ecosport in še na dejstvo, da starost modela nikakor ni ovira za dober paket, če je ta v začetku dobro zasnovan in sproti osvežen. Tale "pripomba" gre škodi yeti.
Kako smo ocenjevali
Pri vseh avtomobilih smo zmerili potniški in prtljažni del, oba preizkusili tudi v praksi kjer je vrednost dobila tudi oblika prtljažnika in njegova dostopnost. V kabinah smo se posvetili ergonomiji, opremi, kakovosti materialov in težavnosti namestitve otroških sedežev. Veliko pozornost smo namenili sistemom za aktivno varnost, serijsko vgrajenim in tistim, ki so ali pa sploh niso na voljo za doplačilo.
Tehnični del smo izmerili teoretično in ga ocenili še praktično, vtise smo pridobivali na regionalni cesti in avtocesti, med stožci ter pri ostrem zaviranju in kroženju po poligonu. Velik poudarek smo namenili cenam avtomobilov zmanjšanim za redne popuste, stroškom z avtomobili, porabo goriva in se za konec poigrali še z nedoločniki kot so videz, počutje za volanom faktor X in zanimive posebnosti. Ti so bolj malo vplivali na skupno oceno. Rezultati so posledica enotnih meritev in povprečna ocen posameznih medijev. Poudarjamo, da smo bili pri ocenah precej enotni.
In kakšni so končni rezultati,...?
1. mesto - Škoda yeti 1.2 TSI easy
cena 14.997 evrov, ocena: 75,3 % vseh možnih točk
Škoda yeti je na trgu že od daljnega leta 2009. Sprotna prenova na področju varnosti in tehnike ter posrečena zasnova v osnovi je čehinjo pripeljala na vrh primerjave. Njene vrline so izjemno dobro izkoriščena in prostorna kabina, močan in varčen stroj, odlična ergonomija, dobra varnostna oprema in zelo ugodna cena pod 15 tisoč evrov.
2. mesto - peugeot 2008 1,2 THP 110 stop&start active
cena: 14.881 evrov, ocena: 71,9 % vseh možnih točk
Peugeotov modni SUV pod lično karoserijo skriva dobro urejeno in praktično potniško kabino z veliko prostora na zadnji klopi. V vožnji je udoben in okreten, med zavoji natančen in zanesljiv. Majhen turbotrivaljnik z 81 kilovati pa omogoča iskrive pospeške ter razumno motorno žejo. Dober vtis 2008 dopolni še z zelo ugodno ceno, ki je najbrž tudi posledica bližnje osvežitve tega modela.
3. mesto - mazda CX-3 G120 challenge
cena: 17.290 evrov, ocena: 71,3 vseh možnih točk
Mazda CX-3 je modni terenec v pravem pomenu besede, s privlačnim nosom, široko bočno linijo in mišičastim zadkom. Kljub 4,28 metra dolžine je v kabini utesnjena, na zadnji klopi pa že kar klavstrofobična. Njene očitne vrline pa so izrazita dinamika, ki presega tekmece, odziven in varčen motor ter bogata založenost z varnostnimi asistenčnimi sistemi.
4. mesto - suzuki vitara 1.6 VVT premium
cena: 16.400 evrov, ocena: 66,8 % vseh možnih točk
Suzuki vitara je v novi generaciji prinesla nekaj več mehkobe kot njena klena predhodnica, na primerjavi pa se je izkazala kot avto z različnimi talenti. Škatlasta karoserija denimo ponuja veliko prostora, dobro ergonomijo in soliden bencinski motor. Varnostna in druga oprema je v sredini ponudbe, cena 16.400 evrov pa sodi med ugodnejše glede na ponujeno.
5. mesto - nissan juke 1.2 DIG-T acenta
cena: 15.920 evrov, ocena: 63,7 % vseh možnih točk
Pionir razreda malih športnih terencev nissan juke se po skoraj šestih letih na trgu drži presenetljivo dobro. Zagon mu daje živahen 1,2-litrski turbobencinar, vozne lastnosti so še vedno dobre, a nikakor ne več v samem vrhu. Prostornost sodi med slabše, cena pod 16 tisočaki za solidno opremljeno različico acenta pa med ugodnejše ta hip.
6. mesto - citroën C4 cactus feel puretech 110 S&S
cena: 16.570 evrov, ocena: 60,8 % vseh možnih točk
Citroën C4 cactus je najbolj kontroverzen član primerjave, saj na prvo žogo igra na šaljivo obliko, z razredom crossover se le spogleduje, med zavoji daje občutek, kot da nima nič skupnega z bratrancem 2008, toliko slabše se pelje, a marsikaj nadomesti z mehkim podvozjem, foteljastimi sedeži z dolgim sedalnim delom in prijetnim vzdušjem v digitalizirani kabini. Zanimiv avto za starejše, a v tej različici s previsoko ceno.
7. mesto - opel mokka 1.4 turbo 103 kW enjoy
cena: 18.780 evrov, ocena: 54,9 % vseh možnih točk
Tržno zelo uspešna opel mokka je presenečenje te primerjave, negativno. V celoti soliden avto z najzmogljivejšim turbomotorjem po lastnostih sicer sodi med boljše, izkaže se tako s tehniko kot z udobjem, prostorom in dinamiko. Pošteno pa ji je spodrsnilo pri visoki ceni in slabši opremljenosti z varnostnimi asistenčnimi sistemi. Osvežena mokka X bo bogatejša, najbrž pa ne bo cenejša.
8. mesto - ssangyong tivoli 1.6 e-Xgi comfort
cena: 15.990 evrov, ocena: 54,5 % vseh možnih točk
Ssangyongov prvenec v razredu malih športnih terencev se je sicer izkazal s prostorno potniško kabino in prtljažnikom, udobnim vzmetenjem in navidezno močnim motorjem. Točke pa je izgubljal pri slalomu, prožnosti motorja in porabi ter res slabi opremljenosti z varnostnimi asistenčnimi sistemi. Prijeten športni terenec kljub novejšemu letniku deluje že rahlo ostarel, najmanj trendovski med primerjanimi.
9. mesto - renault captur dynamique energy TCE120 EDC
cena: 17.190 evrov, ocena: 51,3 % vseh možnih točk
Ljubljenec Slovencev je tako kot mokka negativno presenečenje primerjave, saj na nobenem področju prav posebej ne izstopa. Udoben in solidno prostoren mali SUV se slabše izkaže pri dinamični vožnji, pestijo ga tudi velik in premalo natančen volan, slaba ponudba varnostnih sistemov ter pomanjkljiva ponudba. Bencinski turbo 1,2 TCE je mogoče dobiti le s samodejnim menjalnikom, z ročnim pa le šibkejšega TCE90.
10. mesto - ford ecosport 1.0 92 kW titanium
cena: 18.250 evrov, ocena: 44,1 % vseh možnih točk
Pravo razočaranje, saj smo pri znamki Ford navajeni dobrih avtomobilov, pa je zelo skromni ecosport. Visoko nasajen, najbolj nestabilen in nenatančen, pa vseeno ne prav udobno vzmeten in v kabini prav cenen mali SUV tej znamki nikakor ni v čast. Zanimivo je, da tudi litrski enovaljni turbo z 92 kilovati ne more dohajati tekmecev z novejšimi stroji, res pohvalimo pa le zavore majhnega forda.
Foto: Ciril Komotar in Klemen Korenjak, Planet siol.net in Gašper Pirman, Avtomobilizem.com
Člani žirije, utrinki iz ocenjevanja